Olie crisis 08-05
Start Omhoog Inhoud

 

Oliecrisis?

 

De auto van mijn Chauffeur, een Hyundai 3 maand oud, rijdt op loodvrij 93. Mijn chauffeur is erg trots op zijn auto en alles gaat volgens het boekje, zo ook de brandstofkeuze. Verder heb je hier 90, 97 en diesel als brandstofkeuze.

Gedurende de laatste twee weken leveren steeds minder stations brandstof 93 en 90 is al helemaal niet meer te krijgen. Er wordt verteld dat de regering, zonder opgave van redenen, de toevoer mindert. Mijn chauffeur is nu al twee weken, om de dag, op zoek naar 93 omdat zijn boekje hem dat verteld, ook al kost hem dat ruim een uur extra per dag.

Na het afgelopen weekend met de Typhoon van type 1 op een schaal tot 8 zijn meer dan de helft van de stations afgesloten omdat de tankschepen niet konden varen. Nu is alleen 97 nog maar zeer beperkt leverbaar bij een aantal stations met als gevolg zeer lange rijen auto’s voor een station wachtend op nieuwe aanvoer. Om 6.45 staat er in Shekou al een rij van meer dan 1 km wachtende auto’s en vernam ik dat mijn chauffeur deze week een keer 4 uur en een keer 5 uur heeft moeten wachten om te mogen tanken en er is een limiet gesteld van 100 RMB (10 euro) per tank beurt. De literprijs is de afgelopen maand gestegen van 3,7 RMB per liter naar 4,9 RMB. Voor ons klinkt 50 cent per liter erg weinig maar voor hier is het enorm en voor mijn chauffeur extra zuur want nu moet hij noodgedwongen 97 tanken in zijn nieuwe auto, waar hij oooh zo trots op is. De taxi’s en bussen krijgen nu al subsidie en de locale overheid verteld keer op keer dat er 9 tankschepen onderweg zijn maar ik zie geen verandering in de situatie. Als het zo doorgaat zal ik straks niet meer elke dag naar huis kunnen (100 km van huis naar fabriek) en in de wetenschap dat ze dit weekend weer een tyfoon verwachten zal de situatie er ook wel niet beter op maken.
Ik kom net terug van mijn lunch in de fabriek en terwijl ik dit typ staat de directeur van de fabriek naast zijn grote auto en wordt er door een hand vol chinezen benzine vanuit een jerrycan overgeheveld in zijn “heilige koe”. Hij weet dat hij in elk geval thuis komt vanavond. Een voordeel is er wel, er zijn veel minder auto’s op de weg waardoor mijn dagelijkse rit van 2 uur nu met een half uur is ingekort.

Waar de 1 miljoen auto’s die de komende 5 jaar extra verwacht worden op de wegen in en rond Shenzhen moeten rijden (brandstof en wegen) is mij al helemaal niet duidelijk. Je ziet gewoon aan alles dat deze stad Shenzhen, dat 25 jaar geleden nog een dorpje was aan de oevers van de “Shenzhen river” onder de rook van Hong Kong en nu al meer dan 14 miljoen geregistreerde inwoners heeft, veel te snel groeit en daardoor brandstof- energie en logistieke problemen ontstaan. Elke oplossing die men nu aandraagt is dweilen met de kraan open, enfin een werkwijze die ik niet alleen op straat maar ook in de fabrieken daags tegen kom, maar ik weet : “Dit is China” en hoe ze het doen weet ik niet maar ook hier wordt weer een oplossing voor gevonden.

Wout, de onbegrensde Groninger