Kwaliteit
Start Omhoog Inhoud

 

Net terug in China, mis je de schone lucht en de prachtige vergezichten waarvan we in Nederland zo hebben genoten. Naast dit verschil in kwaliteit wordt, in China, ook een andere vorm van kwaliteit node gemist. Terwijl wij in Nederland genoten van een dagje Efteling zijn hier in “OCT east”, een thema park met diverse attracties, 6 mensen omgekomen en velen gewond geraakt, bij een tragisch ongeluk met de “Space Journey ride”, een soort van achtbaan van Chinese makelij en gebouwd door Jiu hua rides en dat bedrijf staat bekend om haar kopieën van andere bekende attracties.

Mijn collega woont vlak naast dit park en van hem heb ik vernomen hoe e.e.a. hier in z’n werk gaat. Na het fatale ongeluk moesten veel slachtoffers door omstanders worden afgevoerd naar de diverse ziekenhuizen omdat ziekenvervoer nauwelijks bestaat en niet serieus wordt genomen. Ik heb al eens een ambulance met zwaailichten zien aansluiten in een file bij een tolpoortje. Eerst betalen en daarna verder op weg naar of met je slachtoffer. Dit staat toch wel in schril contrast men ons landje waar, volgens mij, meer dierenambulances rijden dan ambulances in heel China.
Na deze ramp heeft de General manager van dit park verklaard dat alle slachtoffers maximale compensatie krijgen. Feit is dat de familieleden van de overleden parkbezoekers €20.000 kregen en dat het park gewoon weer open is. Daarna hebben de bewuste families geprotesteerd bij de ingang van het park en deze slachtoffers werden door de politie opgepakt en afgevoerd. “The show must go on….”

Deze attractie was goedgekeurd door “The Chinese Special Equipment Inspection and Research Institute” en door “The China Astronaut Centre”, waarschijnlijk voorzien van alle etiketten en certificaten, tja voor wat het waard is. Het is dus ook geen wonder dat niemand hier ook maar enige waarde kent aan een certificaat of kwaliteitskeur.

Over de kwaliteit van de kopieën kan ik uit eigen ervaring melden, uiterlijk ziet het er perfect uit, vaak zie je niet eens het verschil maar maak je iets open of kijk je even verder, tja dan zie je de overbekende Chinese slag. Zo komt de inhoud niet overeen met wat vermeld wordt op de verpakking of behuizing, koop je een 8GB memory stick dan ben je al blij als er 1 GB in zit en laat staan dat je de date na 1 maand nog kunt teruglezen. Van meetapparatuur heb ik compleet verkeerde software berekeningen gezien en wat je het vaakst tegen komt, de kwaliteit van het gebruikte materiaal is werkelijk bedroevend slecht. Tja het mag ook niets kosten en dat gaat echt ten koste van de kwaliteit. Onlangs bleek de trapper van een fiets van een van onze jongens krom nadat de fiets was gevallen. De trapper kon niet meer draaien. Na wat speurwerk bleek de trapper zo zacht opdat ik deze met mijn hand en een hamer weer recht kon slaan. Tja aan de buitenkant kun je niet zien of metaal al dan niet gehard moet worden. Een week later lagen alle kogels uit de kogellager en nu staat de fiets alweer bij het grofvuil.

Nu kan ik wel lachen om die kwaliteitsproblemen wanneer het om wat elektronica of een fiets gaat maar nu vallen er slachtoffers omdat waarschijnlijk de kwaliteit van het metaal niet goed was en men eenvoudig niet beschikt over de kennis voor een goede en betrouwbare inspectie, met alle gevolgen van dien.

Wij stappen niet meer in “China made” attracties en ik zal zeker ook niet in de eerste vliegtuigen van Chinese makelaardij stappen, want daarop is het alleen maar wachten in dit land dat zo enorm snel groeit.

Toch zie je ook al een andere stroming in China; nl Volvo is nu officieel overgenomen door Geely, een autofabriek hier in Shenzhen. Ook de Chinees weet de overbekende betrouwbare kwaliteit van Volvo te waarderen en geloof maar dat deze kennis volop gebruikt gaat worden om de bestaande Geely productie en de nieuw te bouwen Volvo fabrieken te verbeteren, want de bijna €1,5 miljard dat Geely heeft geïnvesteerd in kennis en brandname zal snel terugverdiend moeten worden en laat dat maar aan een Chinees over. Op dit moment bouwt Geely een fabriek nabij Sjanghai, waarin na volgend jaar 300.000 Volvo's van de band zullen rollen en er zijn ook ver gevorderde plannen om het Zweedse test en ontwikkelcentrum over te hevelen naar China te Jiading. Laten we hopen dat deze ontwikkelingen niet lijden tot een verval naar Chinese kwaliteit, en geloof me, als Volvo liefhebber zal ik deze ontwikkelingen op de voet blijven volgen.

Wout, de onbegrensde Groninger.