Het rijbewijs
Start Omhoog Inhoud

 

 

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb gepubliceerd op onze site. Dit heeft vooral te maken met de drukte waarin wij leven zo vlak na de vakantie. Tijdens onze laatste periode in China moeten nog veel zaken geregeld worden en dat vreet nu eenmaal veel tijd. Dus ben ik op zondag ochtend maar even achter de pc gekropen om de site bij te werken.

Deze week bestond Shenzhen 30 jaar! 30 jaar geleden werd Shenzhen uitgeroepen tot de vierde “special economic zone” en vanaf dat moment is het een lange groeispurt waarvan het einde nog niet in zicht is. Ik heb deze groeidrift al eens vaker op deze site uitgedrukt in feiten maar daar kan ik nu nog wel een paar indrukwekkende cijfers aan toe voegen. Weet Shenzhen is een gebied dat ik zo groot schat als de provincie Groningen en Friesland samen. Het aantal inwoners is eigenlijk niet exact bekend, er zijn sites die noemen een getal van 11 miljoen en vaak wordt ook 14 miljoen genoemd, echter we hebben het dan alleen nog maar over de legaal geregistreerde inwoners en aan de telefoonnummers op straat te zien, waarin men een ID kaart aanbiedt, schat ik dat dit inwonersaantal niet onder die 14 miljoen ligt.

Zo waren er 20 jaar geleden 1400 kentekens voor personenauto’s afgegeven. Op dit moment bedraagt de autodichtheid 700 auto’s per vierkante km. Daarmee is Shenzhen de stad met het meeste aantal auto's per inwonersaantal. Neem daarbij het feit dat de meeste rijbewijzen worden gekocht ipv verkregen op basis van hun rijvaardigheden en je hebt te maken met een groot probleem, tw de verkeerschaos.

Mijn vriend Rolf  heeft inderdaad een Chinees rijbewijs gekocht. Hij betaalde omgerekend €300 aan een kantoor in Shenzhen, vervolgens moest hij naar een stad buiten Shenzhen, naar een examenzaal. In deze zaal zitten enkele mensen die opgaan voor hun theoretisch examen en natuurlijk de examinator. Nadat de examentijd was ingegaan, loopt een van de mensen in de zaal naar de examinator en neemt hem mee naar buiten om hem daar vol te stoppen met giften etc. Op het moment dat de examinator weg is komt er een Chinees naar Rolf toe en neemt zijn toets over.


Hier het "rij"bewijs

Alle antwoorden worden in 2 minuten ingevuld en de examinator komt even later weer terug. Vervolgens levert hij zijn werk in en even later wordt hij gefeliciteerd en krijgt gelijk het rijbewijs overhandigd en hij kon in zijn eigen auto terugrijden.  Dit gebeurt dus ook met de Chinezen zelf. Dit kantoor maakt zelfs reclame dat je, via hun, gegarandeerd je rijbewijs kunt halen. Het enige dat je zelf moet doen is op een afgesloten terrein een paar rondjes rijden rondom pionnen. Als de helft van de pionnen nog staan en de accu niet leeg is vanwege het vele starten na een afgeslagen motor, dan ben je voor de praktijktoets ook geslaagd. Een andere goede kennis van mij, die 5 jaar geleden ook in Shekou woonde en nu weer is teruggekomen had ook zijn rijbewijs gekocht, maar na 5 jaar kwijtgeraakt. Hij ging doodleuk naar het politiebureau en na het scannen van zijn paspoort bleek dat hij geregistreerd stond als bezitten van een rijbewijs en hij kreeg een nieuwe toegestopt.

Het is dus helemaal niet verwonderlijk dat er geen dag voorbij gaat waarin we niet meerdere ongelukken zien en dit levert zo enorm veel vertraging op dat de overheid heeft besloten hier iets aan te doen. Zo mag er niet meer gebeld worden tijdens het rijden, Multi tasken is nu eenmaal niet hun sterkste kant en rijdt een auto met een slakkengangetje over de snelweg dan zit de bestuurder vaak te bellen. Op dit bellen staat nu een boete van €1000,-- Sterker nog, andere weggebruikers worden juist aangemoedigd om van bellende mensen hun kenteken door te bellen. Ook krijg je nu een boete wanneer je met je auto tegen het verkeer inrijdt, of achterruit rijdt op de snelweg. Ook dit is een verschijnsel dat zo dikwijls voorkomt, dat het al niet meer opvalt. Verder worden de geruchten steeds sterker dat alle scooters uit de stad worden verbannen, dit zijn ook ware chicanes op de Chinese wegen. Dus het oude beeld van China zal dan weer naar boven komen, al die Chinese migranten die per fiets op weg zijn naar hun werk.

Kortom de overheid gaat ergernis nr. 1 nu snel aanpakken maar ik hoop wel dat men de oorzaak ook bij de bron zoekt want zoveel bestuurders die echt niet kunnen rijden is toch echt het grootste probleem. Tja, dit is nu echt een praktijkvoorbeeld van een te snel groeiende economie. De bestuurders zijn hard nodig om de economie draaiende te houden en daarom zijn er geen enkele eisen gesteld aan bijvoorbeeld het rijbewijs. Wanneer de economische groei wat afneemt zal gerust de kwaliteit van het rijbewijs omhoog gaan maar het kwaad is al geschiedt en er gaan zeker 2 generaties overheen voordat het verkeer zich wat normaliseert. Een ding is zeker, ik zal het niet meer meemaken als inwoner van Shenzhen maar ik zal het wel vanaf een afstandje blijven volgen.

 

Wout, de onbegrensde Groninger.