Hamburger factor
Start Omhoog Inhoud

 

In het maandblad Ajuus magazine maart / april 2005, een blad voor expatriates, kwam ik het volgende artikel tegen die ik jullie niet wil onthouden.

De hamburgerfactor.

Wat kost het leven in....? Die vraag is heel moeilijk te beantwoorden. Want de prijzen voor huisvesting, kleding, voeding, energie en communicatie verschillen niet alleen per land, maar vaak ook per stad of regio. En dan nog zijn de behoeften in tropische gebieden moeilijk te vergelijken met die in een land als Canada of Noorwegen.

 

Jarenlang hebben economen zich het hoofd gebroken over de beste manier om de prijsverschillen tussen verschillende landen weer te geven. Een vast pakket met goederen en diensten lag het meest voor de hand. Maar daar gooiden wisselkoersen roet in het eten: de waarde van een munt op de internationale wisselmarkt geeft niet altijd de werkelijke waarde weer. Totdat iemand zich realiseerde dat er een wereldwijde standaard bestaat: de Big Mac. Want McDonalds heeft niet alleen vestigingen in 120 landen, maar je kunt er ook nog eens hetzelfde gerecht bestellen waarvan omvang, gewicht en receptuur nauwkeurig zijn vastgelegd. Zo is de Big Mac-index ontstaan.