Economie 07-05
Start Omhoog Inhoud

 

Hier kan onze economie nooit tegen op.

In Europa hebben we het steeds over het verre Oosten en lage lonen landen. Nu ik hier een tijdje rondloop besef je pas wat dit inhoud.

Elke morgen op weg naar de fabriek kom ik rond 7.15 uur langs een “manufacturing company” in Shenzhen (een van de vele). Ik verbaas me over het aantal personeelsleden die op dat moment te voet op weg zijn naar de fabriek, allen in het blauw gestoken. Deze fabriek telt zo’n 20 gebouwen en ik weet, uit mijn ervaringen van de fabrieken die ik bezocht heb, dat in elk gebouw minstens 3.000 mensen werken, dus elke morgen zie ik zeker 60.000 mensen op weg naar hun fabriek, een lange lint van blauw (dit noem ik nou meer blauw op straat). Het is dan ook niet raar dat deze fabriek tegen het terrein van de container haven terminal aan ligt, zoals zoveel andere fabrieken, dus de gehele productie, bestemd voor de export, kan direct verscheept worden naar Europa en de VS. Bedenk dan ook nog eens dat deze fabrieken 20 uur per dag draaiende worden gehouden met slechts twee ploegen en dat 6 dagen per week. Natuurlijk kan men hier met minder personeel toe maar dan zal men de productie moeten automatiseren en dat is, op dit moment, nog duurden dan de loonkosten. Weet dat de fabrieksarbeider bij aanvang ca. 60 Euro verdient en kan doorgroeien naar wel 100 euro per maand (maar dan moet je het wel erg goed doen en veel arbeidsjaren hebben opgebouwd).

-          Zo zie je in de bouw ook geen timmermannen met een oplaadbare schroef boor machine, veel te duur, een schroevendraaier is alles wat men hier heeft

-          een taxirit van 25 km kost hier slecht 6 euro

-          een arbeider eet hier voor 1 euro per dag

-          men kent 18 vakantiedagen per jaar waarvan er 10 door de werkgever worden ingevuld

-          je kunt ontslagen worden als je niet meer in staat bent om te werken door ziekte of een ongeval

-          En zo kan ik nog wel even door gaan………

En toch is iedereen enorm trost op hun land, dat merk je aan het incident met Japan omtrent het oorlogsverleden die Japan uit haar geschiedenisboeken wilde halen, het feit dat Taiwan een afvallige provincie is maakt niet uit, het hoort bij China en desnoods zijn ze bereid hiervoor te vechten. Overwerk wordt niet uitbetaald, het is je plicht je werk af te maken en men is trost op hun baan, kortom een arbeidsethos die ik niet eerder heb gezien en hier kunnen wij nooit tegen op met onze 36-urige werkweek, vele vakantiedagen etc. etc..

Ik snap wel dat hier ooit een einde aan moet komen, immers straks raken die 1,3 miljard mensen van het platte land ooit op en gaat marktwerking een rol spelen (vraag en aanbod) en zullen de salarissen stijgen en gaat men eerst op de fiets, daarna op brommer en vervolgens met de auto naar het werk (de Europese en Amerikaanse geschiedenis zal zich ook hier gaan herhalen) iets waar je al helemaal niet aan moet denken, immers waar moet al dat brandstof vandaan komen en wat voor een impact zal dat hebben op het milieu dat het hier toch al zo zwaar te verduren heeft.

China blijft me fascineren en ik denk dat iedereen ervan doordrongen moet zijn dat we, op dit moment, niet op kunnen tegen de productie uit het verre Oosten. Alle containers die je hier ziet gaan vol naar Europa en wij zullen ons moeten toeleggen op het logistieke probleem, immers al die goedkope goederen moeten hun weg vinden naar de Europese consumenten en dat gaat volgens mij het beste via ons Nederland, de toegangspoort van Europa.

Wout, de onbegrensde Groninger