De aanrijding
Start Omhoog Inhoud

 

Iedere dag reis is ca. 4 uur door het Chinese verkeer. Ik kom elke dag diverse aanrijdingen tegen en dat is ook geen wonder als je ziet hoe het verkeer hier werkelijk door elkaar heen krioelt. Het lijkt vaak meer op bluf poker bij het invoegen en elkaar kruisen maar wat verwacht je ook als je in China je rijbewijs gewoon kunt kopen. Natuurlijk heeft men lesauto’s en een heus examen (theorie en praktijk) maar bij elk examen wordt ook een envelopje afgegeven met daarin een stapeltje RMB’s (tussen de 50 en 150 euro) en dan ben je gegarandeerd van een diploma aan het einde van je examendag. Inmiddels had ik de trotse bezitter kunnen zijn van een vrachtwagen, bus, trein, kraan en motor rijbewijs maar wat heb je eraan als die nergens ter wereld wordt geaccepteerd. 

Statistisch gezien moet ik na 3 jaar, 20 uur per week, een weg banend door de Chinese chaos ook in aanmerking komen voor een ongeluk en ja hoor vanmorgen was het dan zover. Wij waren nummer 6 in een kettingbotsing van 7. Enkel en alleen maar materiele schade maar in een land waar men alleen maar voor de materie en het geld leeft is dat een heel groot probleem. Midden in de ochtendspits werden de auto’s niet verplaatst voordat een locale agent een formulier heeft opgemaakt en er vanuit alle ooghoeken foto’s zijn genomen. Pas een uur later konden de wagens aan de kant en werd er ruimte gemaakt voor het luid toeterend verkeer dat vandaag de dupe was van een zoveelste aanrijding.

Tja ook al heeft het een half jaar geleden in de krant gestaan, om het verkeer te laten doorstromen moeten de auto’s en fietsen naar een aanrijding, indien mogelijk, zo snel mogelijk aan de kant worden gezet om het overige verkeer de ruimte te geven, maar in deze materiele wereld wil men eerst een officieel rapport met alle gevolgen voor de doorstroming van dien. Zo heeft Jitske al eens meegemaakt dat een aangereden fietser bleef liggen waar hij lag na de aanrijding en op straat al liggend lag te bellen om de politie of iemand anders ter plaatse te krijgen.

Ik denk dat, wanneer de agent constateert dat men ten onrechte de auto’s heeft laten staan men in aanmerking komt voor een boete die minstens net zo hoog is als de schade dat dan de weg snel wordt vrijgemaakt en het verkeer minder vertraging zal ondervinden.

Enfin we blijven het nog even in de gaten houden en laten we hopen dat de ongelukken niet erger worden en dat we er op deze manier om kunnen blijven lachen.

Wout, de onbegrensde Groninger