Chinese zuinigheid
Start Omhoog Inhoud

 

Chinese zuinigheid, September 2005

 

Ik had al eens verteld over mijn chauffeur mr. Law. Mr. Law, de Engelse naam die hij heeft gekregen omdat ie ooit eens een boek of artikel heeft gelezen aangaande wet en regelgeving, zie ik elke dag ongeveer 3 uur lang. ’s Morgens staat hij altijd om 6.45 uur klaar om mij naar de fabriek te brengen. ’s Middags staat hij altijd klaar om mij weer naar huis te brengen voor een rit van bijna 2 uur vanwege de drukte op dat tijdsstip.

Tijdens al die ritten ga je iemand beter leren kennen alhoewel hij geen woord Engels spreekt en ik alleen maar Chinees kan met behulp van mijn digitale zak woordenboek. Hiermee kan ik vanuit Engels vertalen naar Ping Jing (de fonetische Chinese taal). Als hij mij antwoordt weet ik nooit wat hij bedoelt omdat het heel moeilijk is om vanuit de klanken die je hoort de ping jing daarbij te typen en daarna te vertalen naar het Engels, kortom we zeggen nauwelijks wat.

Wel merk je aan alles dat men hier Ooh zo zuinig is, iets wat je ook steeds weer om je heen hoort. Zo las ik deze week in de Shenzhen Daily dat een werknemer die 340 RMB verdient nog 200 RMB kan sparen. Zo ook mijn chauffeur. Als hij 4 uur moet wachten om de benzine 0,1 RMB goedkoper te krijgen dan doet ie dat, tijd is hier geen geld. Moet men toch ergens voor betalen en waar men het niet mee eens is dan laat men het heel duidelijk weten. Van de fabriek naar huis passeren we twee keer een tol poort. 1 voor het gebruik van de snelweg en 1 voor het gebruik van de tunnel (die eigendom is van een bedrijf, ook weer een verhaal apart). Als we voor de tunnel moeten betalen laat mr. Law altijd, heel demonstratief, zijn raam open staan, verfrommeld het bonnetje en werpt die vervolgens op straat men een kwaaie smoel van “Opruimen tuig, hoe durf je wel 10 RMB voor een doorgang” en daarna snel de voet op het gaspedaal en even omkijken of ze hem ook hebben gezien.

Mr. Law heeft tijdens deze ritten ontdekt dat de slagboom soms vertraagd terug komt in horizontale positie nadat, m.n. bij grote auto’s, bussen en vrachtwagens, zijn gepasseerd. Je snapt het al wel, regelmatig sluit mr. Law aan in de rij achter een vrachtauto of MPV. Als deze is gepasseerd snel de voet op de plank en………..10 RMB uitgespaard en dan kan hij zo heerlijk achterom kijken met een smile op z’n smoel van “mij pakje niet…..!!!!”

Vanmorgen had ik afgerekend met mr. Law voor vervoer van deze week, dus geld genoeg in de auto dus nu zou het wel gewoon betalen worden maar nee hoor wederom de trukendoos open maar nu kwam de slagboom met een harde klap boven op het dak van zijn nieuwe auto terecht. Ik moet toegeven Mr. Law vertrok geen spier en reed gewoon naar de volgende tank station en daar werd het dak geďnspecteerd. Ik denk dat hij niet vrolijk was want een deukje met een kras is vast een stuk duurder dan de tol van 10RMB en daarbij komt nog dat ik gehoord heb dat men de nummers noteert van auto’s die listig proberen te passeren zonder te betalen. Kan nog wat worden de komende ritten.

Het verhaal van de tunnel is als volgt.

Shenzhen bestaat nu zo’n 25 jaar en een slimme ondernemer heeft, om zijn fabriek beter toegankelijk te maken, en tunnel gegraven door de berg van ca. 2 km lengte. Toen deze tunnel af was en bleek dat naast de fabriek de stad Shenzhen snel aan het uitbreiden was. Deze ondernemer heeft de tunnel voorzien van het inmiddels beruchte tolpoortje  en het schijnt dat na 5 jaar de gehele investering terug verdiend is. De gemeente Shenzhen was dit een doorn in het oog en vroeg aan het bedrijf om de tarieven te verlagen of af te schaffen. Dat ging niet door, dus werd er een weg over de berg aangelegd vrij van tol en nu heeft de gemeente besloten om naast de tunnel een nieuwe tunnel te graven om de tarieven te kunnen drukken.

Tja men kent hier in China maar een vreemde manier van zuinigheid.

Wout, de onbegrensde Groninger.